Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 14 de febrer del 2018

Moby Dick al Goya


Com molts altres moments de joia literària de la meva vida, li dec a J. L:.Borges el descobriment de Melville. Ni als cursos de literatura que vaig fer, ni a les recomanacions dels domèstics, o no tant, maîtres à penser del moment es feia mai algun esment d’aquest autor, que, d’entrada ,semblava un mer escriptor de novel·les d’aventures. Vaig llegir-me la traducció catalana d’ Oliver i després em vaig donar el plaer de la relectura anys després. Segurament no és prou, però temps hi ha el que hi ha. Per això tenia marcat en vermell des de fa mesos en el calendari el dia que hi aniria veure la versió teatral protagonitzada per Josep Maria Pou i certament no n’he sortit decebut, Tinc algunes dubtes sobre l’adaptació de Cavestany, perquè no sé si els espectadors que no hagin sigut lectors de la novel·la poden seguir-la del tot. De fet, no sé fins a quin punt això es pot fer d’una forma que  no resulti d’una manera o altra incompleta. L’escenografia en canvi sent relativament austera és prou eficaç per esperonar la imaginació de l’espectador. El centre de l’obra és beró aquest  Ahab que li dóna Pou l’oportunitat de fer un paper de gran lluïment. Bé tota l’obra em semblen commovedora el crescendo de l’escena final amb la seva fallida caça de la balena blanca. Pou fa una encarnació colpidora, i així ho va reconèixer el públic, de tot dolor inherent a la condició humana que potser vol expressar el personatge d’Ahab. L’obra no comet l’error de la pel·lícula de Huston, notable en molts aspectes però també banalitzadora  en forçar una lectura atea que no contradiu l’obra però que no és l’única possible i que sobre tot en el fons apel·la a una concepció banal de la mateixa noció de Déu, molt més banal que la de la tradició puritana on la frontera entre Déu i el dimoni, com s’esdevé a la novel·la i aquesta adaptació, resulta molt més difusa

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.