Comencem un
nou curs. D’ara en endavant les anotacions seran escadusseres i monotemàtiques,
ja que el repte plantejtr és
compatibilitzar el seguir guanyant-me la vida amb els mitjans habituals i el
fer un treball intensiu i extens sobre la figura de Hume, és a dir, treure un
cert profit d’allò guanyat. Des de fa mesos ja he començat a preparar aquesta
feina i en aquestes pàgines hi ha algun testimoni. D’entrada dues constatacions
no sorprenents, però si importants. Atès que estic treballant Hume cabria
esperar que la major part de la bibliografia fos escrita en anglès. La realitat, però, és que a la majoria dels textos consultats no es tracta de la major part
sinó de la totalitat. Allò no escrit en anglès
simplement no existeix, encara que parlem de llengües amb una tradició
filosòfica tan potent com l’alemanya, la francesa o la italiana. L’imperatiu
que algun desgraciat va assumir en un passat remot de que calia com a mínim
llegir amb fluïdesa aquestes quatre llengües, sembla difícil de justificar a
hores d’ara. No crec que això estigui determinat pel caràcter britànic de Hume.
Dins dels estudis platònics sembla passar el mateix. La segona és la
confirmació del paper crucial i negatiu que la bibliografia anglosaxona moderna
atribueix a Descartes. Ho varem veure en algun apunt sobre Descartes fet als
darrers anys. Les observacions actuals ho confirmen. Per tots els que veuen la teoria
de l’evolució com el fonament de tota veritat, Descartes és el corruptor d’Occident
(mentre que Hume, amb el seu interès en el raonament animal, és vist com una
mena de precursor). El recolzament d’aquest judici en el text cartesià és ben problemàtic i la comprensió de la problemàtica
cartesiana, més aviat inexistent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.