Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 20 de desembre del 2012

El límit


Definir una teoria filosòfica significa fitxar un punt on hom es deslliura de l’obligació d’inquirir i recercar. El perill és la sobrevaloració de la pròpia o de qualsevol teoria que s’esdevé quan hom oblida que aquest punt és arbitrari.

Provincianisme (II)


Fa no gaire parlava del provincianisme “il·lustrat” que caracteritza la producció historiogràfica britànica, però hi ha d’altres versions no anglosaxones del mateix fenomen. Darrerament he estat llegint un llibre de Jean Pierrre Cléro sobre Hume, une philosophie des contradictions, una lectura suggeridora però no sempre clara (acabo de veure que Cléro és un lacanià i això com és habitual, explica molt). Malauradament, Cléro només cita Hume  des de les versions franceses de les seves obres, amb la qual cosa dóna per descomptat que les versions franceses són superiors a les originals (tampoc és del tot descartable que Hume no hagués volgut ser francès) o que és del tot improbable que algun desgraciat aliè al mon universitari francès com  un autor d’assaig català (els quals segons V.P, no existeixen) o simplement un noiet de Valladolid tingui la idea de llegir-se el llibre.

dissabte, 8 de desembre del 2012

Escepticisme aplicat


Cal desconfiar al màxim de tot llibre que no sigui una mostra d’ignorància i estupefacció. La narració de Sòcrates al tribunal no és una peripècia biogràfica singular, sinó el resum arquetípic de la vida de tot home lúcid. La peripècia, això si, d’una vida ben feixuga, perquè costa molt fer aquest camí, insondable i inexhaurible, de la pròpia ignorància. És tan fàcil arrenglerar-se i trobar escalfor entre la multitud dels que saben molt!


dijous, 6 de desembre del 2012

Intel·lecte


Allò més important de la fonamentació humeana de la teoria del coneixement és del que no parla: la desaparició, l’esvaïment, de la noció d’intel·lecte, sense la qual pròpiament, com conclogueren Aristòtil i Plató, pròpiament no hi ha discurs racional. Vist així l’escepticisme d’Hume és una conclusió tan ineludible com l’apropiació que d’aquest autor en fan els darwinistes, perquè sense intel·lecte la definició de l’home com a ser entremig manca de tot sentit.